fredag 8 oktober 2010

Det var då själva

helvete så jobbigt det ska vara!
(känsliga läsare varnas för privat innehåll)

Man hör mycket prat om att graviditeten är jobbig och förlossningen är jobbig och det gör så ont. Men varför är det ingen som berättar hur jobbigt det kan vara med amningen!?
Svärmor berättade att hon inte hade tillräckligt med mjölk, samma för svägerskan, mamma hade överflöd, ett par andra tjejer ville inte amma så de lät bli. Men ingen har berättat hur man kan få kämpa för att det ska fungera.
Vi var på babymassage igår och hälften av mammorna i vår lilla grupp ammar inte. Den ena mamman sa att hon hade kämpat i 1½ vecka men det gick inte så hon gav upp.. Jag har kämpat i en månad... Får jag lov att ge upp nu? Brösten är skadade, spräckta -inte spruckna utan spräckta, pang. Det gör ont att amma och som det verkar just nu så sinar mjölken.
Det var inte såhär det skulle vara!
Han fick inte i sig tillräckligt med mjölk så bvc sa att jag måste börja med ersättning och flaskmata honom, sen dess har lilleman sugit sämre och sämre på brösten men bvc hävdar att det inte finns något samband. Jag hävdar att det är just därför det går sämre med amningen. Jag känner ju att hans sugförmåga har blivit sämre, mycket sämre. Han kan inte ens använda amningsnappen som fungerade så bra i början.

Jag är arg, ledsen och besviken.
Dom sa att det kunde ta tid att komma igång med amningen men jag kom igång och sen blev det sämre.
Jag skulle vilja ge upp och bara köra på flaskan men samtidigt kan jag stå ut med smärtan om det innebär att han kan få i sig tillräckligt från mig.
En graviditet är det mest naturliga som finns och för mig är amningen lika naturlig och självklar. Att ge upp nu och bara ha ersättning vore att fuska och det här är en sak som jag inte vill fuska med. Men.. vad är det för mening med att jag har ont och han ligger och kämpar för att få i sig ett par droppar och är nästan hungrigare efter amningen än före?

Amning för mig är så självklart att det här känns som ett stort nederlag. Jag känner mig hyffsat värdelös. Jag borde kunna göra bättre än såhär.
Men, jag fick ju en lätt förlossning så det får väl ta igen sig på något sätt. Synd bara att det ska drabba min son.

1 kommentar:

teresia sa...

Jag förstår presis vad du menar,, man vill inte fuska, men det gör du inte,, funkar det inte då gör det inte det,, vet inte vad felet igentligen kan vara, fel grepp? han kanske inte kan lära sig helt enkelt vet inte, vet iaf att mina båda amningar var sjukt jobbiga i början, brösten blödde o det gick superdåligt,, man grät o gav nästan upp allt, men till slut gick det, men det gör det inte alltid för alla, o har man börjat m flaskan så är det lätt att barnet tycker det är så mkt lättare äta så, det säger sig ju självt, men inte enl bvc,, tröttsamt är det iaf,, men om du ger upp o han får flaskan,, så har han fått en hel månad iaf :-) jättebra det, så många som du skrev att det inte fungerar,, o kan han vara nöjdare o sova bättre m mat i magen så e det mycket värt det :-) kraam till er..